Sunday, May 3, 2009

Drama in Apeldoorn: kon het worden voorkomen?

Iets in mij zegt steeds dat het drama in Apeldoorn mogelijk toch had kunnen worden voorkomen. Dan heb ik het niet over dat de dader wellicht op andere gedachten had kunnen worden gebracht. Neen, dat lijkt uitgesloten. De man liet al langere tijd niemand in zijn belevingswereld toe. Niemand kon zijn gedachten lezen en voorspelbaar was hij niet. Hij leed een weinig opvallend bestaan en had geen sociaal netwerk.

Neen, ik doel meer op de uitvoering van de aanslag. Daar lijkt toch iets helemaal mis te zijn gegaan. Toegegeven, ik baseer mij uitsluitend op de weinige berichten die hierover in de pers verschijnen. Maar in die berichten merk ik wel op dat de man in eerste instantie een keer is tegen gehouden en weggestuurd. Op dat moment had mogelijk toch al iets aan de man merkbaar geweest moeten zijn. Een bepaalde spanning, een vreemde oogopslag, een weinig samenhangende uitleg waarom hij daar op dat moment reed, ...iets zou toch merkbaar geweest moeten zijn. Strenger optreden ter plaatse, het scherper onderwerpen van de man aan een controle, .... het had opo zijn minst tijd gekost en had mogelijk iets aan het licht gebracht. Dit zou je toch denken. Of was er niets aan de man merkbaar, had hij een steekhoudende uitleg, .. of stonden er bij die post misschien junior agenten met weinig ervaring of een verkeersregelaar?

Vervolgens keert hij na een korte tijdspanne terug bij die controlepost, stopt niet meer maar rijdt er hard voorbij. De agenten springen aan de kant, waarna de man ongestoord een afstand van ruim 500 meter kan overbruggen. Die agenten konden dus blijkbaar niet de volgende controle post -of stonden daar geen agenten- verwittigen. Niemand kon blijkbaar de onschuldige omstanders op het kruispunt waarschuwen. Die omstanders stonden feitelijk op de gewone weg achter een aantal dranghekken. Je zou denken dat op die plaats beter geen mensen hadden kunnen worden toegelaten. De dader kon ongestoord doorrijden, zag de bus naderen, gaf gas bij en reed pardoes en nietsontziend door de mensen heen op de bus af. Afschuwelijk! Niets of niemand hield hem tegen, er was sprake van een complete kortsluiting in zijn hersenen. Hij was niet onder invloed van drank, drugs of medicijnen. Ongelooflijk, maar waar. Dergelijke mensen bestaan dus, het komt vaker voor. Denk aan die vader die op een overweg met zijn kinderen voor de trein springt. Zij geven geen voorwaarschuwing, het gebeurt ineens en dus voor ons altijd onverwacht. Wij moeten ons dus op andere manieren beschermen. Vandaar dat ik pleit voor het opzij zetten van alle naiviteit bij de beveiliging van dergelijke evenementen. Houd rekening met het ergste. Het weghouden van de omstanders van de plaats van het onheil, meer of andere dranghekken op die toegangsweg en andere beveiligers met meer of andere communicatiemiddelen hadden in dit geval mogelijk een aantal levens kunnen besparen.

1 comment:

  1. Om zulke dingen op te lossen, moeten we ophouden om alleen maar met ons zelf bezig te zijn. Er is veel meer dan alleen je eigen ik.

    We weten al vaak niet wat er met de mensen om ons heen gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan je buren!

    En ja, ik maak mij daar ook schuldig aan. Een aantal maanden geleden is mijn overbuurman overleden. Hij was ziek!
    Ik was zo met mijn eigen dingen bezig dat ik hem niet meer buiten zag, hij was niet meer in de tuin bezig, hij liet zijn honden niet uit. Het had mij logischerwijs op moeten vallen!

    Hoe meer welvaar we hebben, hoe meer afstand we creƫren met onze medemens.

    ReplyDelete

Many thanks for your comment. I truly appreciate you taking the time to comment to my post. I will review your comment as soon as able.